[ad_1]

مشاور معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: برگزاری نمایشگاه نهضت ساخت داخل، واردات کالاهای خارجی را بر تولید داخل سوق می دهد.

کیومرث فروتنی، در گفت و گو با خبرنگار شاتا با اشاره قانون حداکثر توان تولیدی و خدماتی کشور توضیح داد : وزارت صنعت، معدن و تجارت در انجام رسالت خود با استناد به وظایفی که طی قوانین مختلف به ویژه قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور برعهده دارد، از سال های قبل در جهت توسعه ساخت داخل و حمایت از تولید داخلی فعالیت هایی را انجام داده و گام های قابل قبولی را برداشته است.

او با اشاره به انتشار فهرست کالاهای تولید داخل بیان کرد: فهرست کالاهای تولید داخل را با کمک تشکل های تولیدی ذیربط گردآوری و در درگاه ویژه ای در پرتال وزارت به نشانی www.mimt.gov.ir/tavanmandi قرار داده ایم که این فهرست به روزرسانی می شود.

فروتنی همچنین از راه اندازی سامانه جدید و روز آمدی در این زمینه خبرداده است به طوری که علاوه بر فهرست کالاها و خدمات داخلی، نیازمندی های کشور نیز در این سامانه بارگذاری و زمینه به هم رسانی نیازها و توانمندی ها و در نتیجه حرکت سریعتر در جهت توسعه ساخت داخل فراهم می گردد.

او یادآور شد که پیش از این با استناد به قانون حداکثری توان تولیدی فهرست نیازهای خارجی دستگاه های دولتی، سازمان ها، نهاد ها و شرکت های دولتی را دریافت و جمع بندی کرده است و زمینه لازم برای داخلی سازی آنها فراهم آمده است.

فروتنی افزود: در این جهت و با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی، برگزاری نمایشگاه های عرضه نیازمندی های بخش صنعت کشور، به منظور فراهم کردن شرایط بازدید مستقیم و نزدیک واحدهای توانمند، فناور و پژوهشگران عرصه تولید طراحی کرده و اجرا آن شروع شده است که از آن جمله می توان به برگزاری نخستین نمایشگاه بزرگ فرصت های ساخت داخل و رونق تولید که از ۲۷ تا ۳۰ تیرماه در محل نمایشگاه های بین المللی تهران اشاره کرد.

او با اشاره به برگزاری نمایشگاه دائمی نیازمندی های کارخانجات بزرگ کشور در محل همان کارخانه ها ادامه داد: برگزاری غرفه نیازمندی های هر رشته صنعت در کنار نمایشگاه تخصصی ذیربط در محل نمایشگاه های بین اللملی تهران که تا پایان سال به صورت پی در پی برگزار می گردد، برقرار خواهد شد.

مشاور معاون صنایع گفت: غرفه نیازمندی ها نیز در نمایشگاه های صنعتی در هر استان برگزار می شود.

فروتنی با اشاره به دیگر فعالیت های انجام گرفته در زمینه ساخت داخل و در وزارت صنعت به مدیریت واردات کالاهای مختلف اشاره کرد.

او گفت: با اطلاع یافتن از برخی خرید ها و ارجاع کار پروژه های دستگاه ها و سازمان های دولتی به خارج از کشور، با بررسی های لازم چنانچه سفارش مورد نظر امکان تامین از داخل کشور را داشته باشد با پی گیری و اقدام های لازم، فرایند خرید یا ارجاع کار سازمان مربوط تغییر داده شده و به سمت خرید داخل سوق داده می شود.

فروتنی به لغو برنامه خرید خارجی و عقد قراردارد با یک شرکت تولید کننده بزرگ داخلی در زمینه لوله های مورد مصرف در صنعت نفت به عنوان نمونه در این باره اشاره کرد.

[ad_2]

S