[ad_1]

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: رهبران پنج کشور حاشیه دریای خزر(روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران) توافق کرده‌اند کار بر روی توافقنامه در زمینه اجرای اقداماتی برای اعتمادسازی و همکاری نظامی در دریای خزر را سرعت ببخشند.

لاوروف در یک کنفرانس خبری پس از دیدار با وزرای امور خارجه این پنج کشور تاکید کرد: ما بر اهمیت همکاری در زمینه نظامی تاکید کردیم.

لاوروف همچنین گفت: طرفین قاطعانه و بدون ابهام بر اصل کنوانسیون وضعیت دریای خزر تاکید کردند که هر گونه حضور نظامی کشورهای غیر خزری و غیر ساحلی، غیرقابل بحث است.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: همچنین به طور کلی در زمینه دریانوردی، از جمله دریانوردی نظامی تصمیم گرفته شد که ذیل کنوانسیون وضعیت دریای خزر، دریانوردی در این‌جا تنها برای کشتی‌هایی با برچم کشورهای خزری است. این اصل همچنین شامل ورود و خروج به دریای خزر توسط هرگونه کشتی است. ما در این‌جا با صراحت بر این اصل تاکید کردیم.

ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر در حالی برگزار می شود که جمهوری اسلامی ایران در یک سال گذشته تلاش داشته در راستای تقویت سیاست همسایگی روابط خود را چه به لحاظ اقتصادی و چه سیاسی تحکیم بخشیده و ارتقاء دهد. 

اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر یکی از چارچوب‌های مهم همکاری منطقه‌ای است که نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه و تقویت تعاملات و روابط بین پنج کشور ساحلی دریای خزر دارد، اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر یکی از چارچوب‌های مهم همکاری منطقه‌ای است که نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه و تقویت تعاملات و روابط بین پنج کشور ساحلی دریای خزر دارد.

در اجلاس‌های های متعددی که طی این سال ها به میزبانی هر کدام از کشورهای ساحلی خزر برگزار شده، طیف گسترده‌ای از موضوعات در حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی و امنیتی مورد بحث و مذاکره قرار گرفته و توافقات و تفاهمات کلی در زمینه‌های مختلف به دست آمده است. هر کدام از این کشورها فرصت ها و توانمندی هایی از نظر اقتصادی، حمل و نقل، ترانزیت تا مسائل گردشگری دارند که همواره مورد بحث و تبادل نظر قرار داشته است.

علاوه بر این موضوعات نباید از داشتن مزیت نفت و گاز در دریای خزر غافل شد که خود می تواند موجبات توسعه را برای کشورها به ویژه ایران فراهم کند و در همین راستا مسائل مربوط به بهره برداری نفت و اجرای طرح سوآپ نفتی و گازی مورد توجه کشورهای مذکور قرار دارد و در اجلاسیه ششم حتما به این مساله پرداخته می شود. 

دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کارش با اولویت قرار دادن تقویت سیاست همسایگی و گسترش همکاری‌های اقتصادی، برنامه های راهبردی خود را پیش برده است؛ از حضور رئیس جمهور در اجلاس شانگهای تا دیدار با رئیس جمهور ترکمنستان و امضای تفاهم نامه انتقال سوآپ گازی از خاک ایران به آذربایجان که همه در همین چارچوب انجام شد. 

نگاه راهبردی که ایران دنبال می کند با شرکت در چنین اجلاسیه هایی به نفع کشور است و می‌تواند زمینه های توسعه و گسترش سطرح روابط تجاری و اقتصادی را با توجه به ظرفیت های موجود در منطقه آسیای میانه و اوراسیا فراهم کند.

به نظر می رسد تنور روابط تهران با کشورهای آسیای میانه که طی سال های اخیر رو به سردی رفته بود، در دولت سیزدهم در حال گرم شدن است، آن هم در منطقه‌ای که به نوعی تحت نفوذ روسیه قرار دارد. ایران می بایست با یک تحلیل و ارزیابی دقیق از شرایط موجود در منطقه و سطح بین الملل در راستای اهداف خود از فرصت هایی که وجود دارد استفاده کرده و روابط خود را بهبود بخشیده و تقویت کند.

[ad_2]

S