[ad_1]

 

حسن روحانی روز گذشته در این مراسم که در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد،تاکید کرد: «ما وارد صحنه جدیدی شده ایم و چه بخواهیم و نخواهیم دنیای پسابرجام با زندگی و دنیای قبل از برجام کاملا متفاوت است.»به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی سپس با اشاره به دستاوردهای برجام افزود: «البته در منطقه ما برخی‌ها هستند که خیلی احساس ضرر می‌کنند، به هر حال در دنیایی که این چنین ۱۸۸ کشور نفع می‌برند دو کشور هم ممکن است ضرر کنند و این طبیعت دنیا است. البته آنها خیلی عصبانی هستند و هر روز به دنبال کارشکنی در این زمینه هستند اما من مطمئن هستم ملت بزرگ ایران که این موفقیت را به دست آورد در ادامه مسیر نیز با همان توان و قدرت کار را ادامه خواهد داد.» رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دنیا امروز کاملا به جمهوری اسلامی ایران و تعهدات ایران اطمینان دارد، گفت: «به نظرم آنچه مهم است اعتماد جهانی است و در داخل نیز اعتماد بین دولت و مردم مهم است. اعتماد یک سرمایه اجتماعی در داخل کشور و یک سرمایه بین‌المللی در سطح جهانی است.»روحانی افزود: «اینکه امروز روسای جمهوری به ایران می‌آیند و قراردادهای بلند‌مدت امضا می‌کنند که برخی از این قراردادها بازپرداخت ۱۰ یا ۱۵ ساله دارد به معنای اعتماد به جمهوری اسلامی ایران است.»

 

باید به مولفان امنیت دهیم

رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: «‌امروز زمانی است که باید به مولفان خود امنیت و آزادی و به ناشران فضای رقابت آزاد و شفاف، بدون رانت بدهیم.» رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد نباید دولت در هر کاری دخالت کند. دولت برنامه‌ریز و سیاست‌گذار است و البته نظارت هم باید داشته باشد؛ اما همین نظارت هم باید از طریق مردم باشد. باید کاری کنیم که کتاب واقعا تراوش ذهن و اندیشه و تجربه یک اندیشمند باشد، نه این که هرگاه خواست قلم به کاغذ ببرد ذهنش متوجه صد جای نظارتی بشود.

 

نقاد را دستگیر نمی‌کنند

رئیس‌‌جمهوری با اشاره به اینکه همه کسانی که دست‌اندرکار دنیای کتاب هستند، عمدتا به دنبال دریافت پول از ما نیستند بلکه خواهان آزادی و امنیت هستند، گفت: «دیروز مقام معظم رهبری در بیانات خود اعلام کردند به سینه کسی که انتقاد می‌کند مشت نکوبید.»

همچنین به گزارش «ایسنا» او در ادامه تاکید کرد: «نقاد را دستگیر نمی‌کنند و به زندان نمی‌برند. نقادی یک نعمت است. البته بحث کسانی که دروغ می‌گویند، اتهام می‌زنند و قدرت ملی را تضعیف می‌کنند جدا است. اما کسی که دلسوزانه نقادی می‌کند نباید کتاب، نوشتار و شعرش در پیچ و خم گرفتار شود.»

روحانی اضافه کرد: «نباید کتاب، نوشتار و شعر کسی در سخن‌های مختلف گرفتار شود و این موضوع را بارها در دولت و به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده‌ام که باید امور مربوط به این حوزه به صاحبنظران واگذار شود. اینکه کتاب خوب یا بد است یا قابل نشر هست یا نیست باید به انجمن نویسندگان و ناشران واگذار شود و بی‌تردید این نهادهای مدنی کار خود را دقیق‌تر انجام می‌دهند.»

همچنین به گزارش «ایرنا»، روحانی افزود: «نهادهای مدنی کارشان را دقیق تر انجام می‌دهند، آن ناشر به خاطر آبروی خود حواسش را جمع می‌کند اما شما نمی‌گذارید که ناشر دقت کند، یک کارمند دانشجو تصمیم می‌گیرد، کتاب چاپ شود یا نشود.» او یادآور شد: «استادی می‌گفت کتاب من راحت چاپ می‌شود که از او دلیلش را پرسیدم و گفت ممیز در دانشگاه شاگردم است.»

[ad_2]

S