[ad_1]

به گزارش اقتصاد آنلاین، وقتی کودک به یک سالگی می رسد تغییرات زیادی را در او خواهید دید و تماشای این تغییرات بدون آنکه درباره آن از پیش آگاهی داشته باشید، سخت خواهد بود.

کودک شما به اولین تولد خود رسیده و این یک نقطه عطف بزرگ است و باید از آن تجلیل شود. شما و کودک یک ساله تان مطمئناً مسیر طولانی را طی کرده اید.

ما تمام جزئیات مربوط به رشد، حواس، مهارت‌های حرکتی، برنامه غذایی، عادات خواب ، ایمن‌سازی‌ و همچنین برخی از نکات کلی مراقبت از کودک را توضیح خواهیم داد.

مراقبت از کودک یک ساله 

کودکان در سال اول زندگی به طرز چشمگیری تغییر می کنند. در چند هفته اول خارج از رحم، نوزاد احتمالاً کمی بیشتر از خواب و خوردن انجام می داد.

اکنون، تنها ۱۲ ماه پس از آن، کودک یک ساله در خانه شما می چرخد، تلاش می کند تا ارتباط برقرار کند و به یک شخص واقعی تبدیل شود.

همه این تغییرات سریع ممکن است شما را با چند سوال مواجه کرده باشد. اما نگران نباشید؛ ما اینجا هستیم تا به این سوالات پاسخ دهیم.

رشد کودک یک ساله 

ابتدا اجازه دهید قد و وزن کودک یک ساله را بررسی کنیم. به طور متوسط،دختران یک ساله ۷۲ تا ۷۵٫۵ سانتی متر قد و ۱۸٫۱ ۸٫۲ تا ۹٫۷ کیلوگرم وزن  دارند.

پسرهای یک ساله کمی درشت تر هستند. میانگین ۵۰ درصد پسران در سن ۱۲ ماهگی ۷۴ تا ۳۰٫۵ ۷۷٫۵ سانتی متر قد و۸٫۹ تا ۱۰٫۳۵ کیلوگرم وزن دارند.

به خاطر داشته باشید که این ارقام میانگین هستند. اگر کودک یک ساله شما بزرگتر یا کوچکتر باشد، مشکلی نیست. هر کودک با سرعت خاص خود رشد می کند.

حواس کودک یک ساله 

کودک یک ساله

دیدن

در زمانی که کودک یک ساله می شود، حواس او تقریباً به طور کامل رشد کرده است. دید کوچولوی شما واضح است و او می تواند به خوبی بیشتر بزرگسالان ببیند. آنها در تشخیص افراد، مکان ها و اشیاء بهتر می شوند.

اکنون زمان بسیار خوبی برای شروع کاوش با کودک نه چندان کوچکتان است. برای تحریک حس بینایی کودک به پارک یا فروشگاه سفر کنید. در حالی که خارج از منزل هستید به اشیاء اشاره کنید و نام ببرید.

حتی اگر کودک هنوز کاملاً راه نمی‌رود، باز هم می‌توانید قدم بزنید. کوچولوی خود را در کالسکه اش محکم بگذارید و اجازه دهید سرگرمی شروع شود! بگذارید آنها به محیط اطراف خود نگاه کنند و ذهن کوچک آنها همه چیز را در بر خواهد گرفت.

توجه کودک یک ساله را به تمام درختان و پرندگان معطوف کنید. اگر در پارک هستید، فرزندتان می‌تواند بازی، خندیدن و دویدن کودکان دیگر را تماشا کند و قبل از اینکه متوجه شوید، کوچولوی شما آنجا خواهد بود و شما نمی توانید با او همراه شوید!

در نهایت، اکنون که کودک واقعاً می‌تواند از مناظر لذت ببرد، او را در سفرهای یک روزه  مانند آکواریوم، موزه یا باغ‌وحش یا سفرهای شبانه ببرید.

شنیدن

در حالی که شنوایی کودک یک ساله در حال حاضر به طور کامل توسعه یافته ، آنها اکنون در درک صداها و کلمات فردی بهتر می شوند. اساساً، کودک شما شروع به درک این موضوع کرده اند که افراد، مکان ها و اشیا دارای نام هستند.

حتی ممکن است کودک یک ساله شما شروع به چسباندن چند نام و کلمه به اشیاء مرتبط کند. به عنوان مثال، کودک احتمالاً نام خود را می داند و در این مرحله به آن پاسخ می دهد.

یا اگر بپرسید خرس عروسکی قهوه‌ای‌شان کجاست، ممکن است به آن اشاره کنند یا آن را بردارند و به شما نشان دهند. همچنین می‌توانید دستورات ساده دیگری به فرزندتان بدهید یا از او سؤال کنید تا ببینید چقدر درک می‌کند.

از آنجایی که کودک تا به حال می تواند به خوبی بشنود، موسیقی را بلند کنید! تماشای رقص کوچولوی خود با ضرب آهنگ بسیار سرگرم کننده است. بدن کوچک آنها شروع به حرکت و هماهنگی با موسیقی می کند و به ژانرهای مختلف پاسخ می دهد.

لحظاتی که تمام آن آهنگ ها را خوانده اید و همه آن کتاب ها را برای کودکتان خوانده اید، زمانی است که به خوبی سپری شده است. به خواندن و آواز خواندن ادامه دهید تا کودک بتواند به صدای شما گوش دهد، به شکل گیری تخیل او در سال های آینده کمک می کند!

چشیدن

همانطور که کودک یک ساله شما غذاهای جدید را امتحان می کند، حس چشایی او همچنان رشد می کند. احتمالاً قبلاً متوجه شده اید که از خوردن برخی غذاها بیشتر از سایرین لذت می برد. این کاملا طبیعی است.

لمس کردن

کوچولوی شما در مورد احساس اشیا نیز کنجکاو است و می خواهد عملاً هر چیزی را که می بیند لمس کند.

کتاب‌های لمسی و احساسی را به کودک خود بدهید تا جست و جو کند، یا  بیرون بروید و چمن، خاک، گل‌ها، درختان، برگ‌ها، مخروط‌های کاج و … موجب کنجکاوی کودکان خواهد شد.

همانطور که کودک هر بافتی را احساس می کند، ازاو بپرسید آن شیء چیست. ذهن کوچک آنها مانند یک اسفنج است و به معنای واقعی کلمه همه چیز را جذب می کند!

اگر نمی توانید بیرون بروید، اسباب بازی های حسی گزینه ای عالی برای کمک به ذهن در حال رشد و درگیر کردن حواس دیگر آنها هستند.

مهارت های حرکتی کودک یک ساله 

مهارت های حرکتی بزرگ

حدود یک سالگی زمانی است که  کودک خود را در حال برداشتن اولین قدم ها ببینید. آنها احتمالاً به خودی خود هنوز راه نمی‌روند، اما احتمالاً چند قدمی اینجا و آنجا برمی‌دارند یا از اشیاء ثابت استفاده می‌کنند.

وقتی کوچولوی شما سعی نمی‌کند راه برود، مطمئناً مانند قبل در حال خزیدن است.

با این حرکات، کودک از مهارت های حرکتی بزرگ خود استفاده می کنند. مهارت‌های حرکتی بزرگ برای حرکات عضلات بزرگ‌تر است، مانند بازوها و پاها. استفاده از این ماهیچه ها به کودک کمک می کند تا پیاده روی بهتری داشته باشد.

و در نهایت، کودک شروع به دویدن و ماهیچه‌های بزرگ‌تر را درگیر می‌کند. اکنون مهم است که این ماهیچه ها را بسازید تا کودک بتواند توپ را پرتاب کند و بگیرد، بدود، لگد بزند و بعداً آگاهی بهتری از بدن خود داشته باشد.

عضلات بزرگتر نیز برای تعادل و قدرت کودک برای آینده مهم هستند. کودک این ماهیچه ها را زمانی تقویت می کند که:

  • برقصید و به سمت موسیقی حرکت کنید
  • اسکات انجام دهید، بالا و پایین بروید (آنها این کار را قبل از شروع راه رفتن انجام می دهند)
  • روی زمین خزیدن
  • اشیاء را تکان دهید
  • یک اسباب بازی از دستت بگیر
  • روی یک مبل یا صندلی بالا بکشید
  •   کودک یک ساله در حال بازی با اسباب بازی های پلاستیکی میوه

مهارت های حرکتی ظریف

کودک یک ساله اکنون می تواند اشیاء مختلف را بردارد و بگیرد. این بدان معنی است که آنها می توانند شروع به برداشتن اسباب بازی های کوچکتر برای بازی کنند و می توانند از مداد رنگی برای نوشتن روی کاغذ استفاده کنند.

کوچولوی شما همچنین می تواند شروع به تغذیه با غذاهای انگشتی کوچک کند. استفاده از یک قاشق و یک فنجان  را در زمان غذا در نظر بگیرید و به کودک خود اجازه دهید تا به تنهایی غذا خوردن و نوشیدن را تمرین کند.

با این حرکات خاص، کودک از مهارت های حرکتی ظریف استفاده می کند. مهارت های حرکتی ظریف حرکات ماهیچه های کوچک مانند انگشتان و مچ دست است.

هنگامی که کودک شروع به بستن بند کفش، نوشتن نام، بریدن کاغذ، ساختن لگو، بستن دکمه های پیراهن یا بستن زیپ کت خود می کند، استفاده از این ماهیچه ها به کارتان می آید.

این مهارت‌ها را در ابتدا با کودک خود تمرین کنید تا به ساخت و تقویت آن عضلات برای آینده کمک کنید:

  • به آنها مداد رنگی می دهیم تا با آن خط خطی کنند
  • به آنها یک قاشق یا چنگال هنگام غذا بدهید
  • دادن جورچین های بزرگ برای ساختن چیزی

اینها تنها چند ایده هستند که به کودک کمک می کند تا ماهیچه های انگشتان و مچ دست خود را بسازد.

مطمئن شوید که در طول روز فرصت های زیادی به کودک خود می دهید تا از تمام عضلات خود استفاده کند. به یاد داشته باشید، اسباب بازی ها یا وسایل خانگی ایمن را که می توانند ارائه دهید:

  • پیچ – پیچیدن
  • چرخش
  • دور زدن
  • زباله
  • فشار دادن
  • کشیدن
  • انفجار
  • پرش
  • پرتاب کردن
  • پشته

ارتباط کودک یک ساله 

ارتباطات، چه کلامی و چه غیرکلامی، واقعاً در حدود ۱۲ ماهگی شروع می‌شود. کوچولوی شما ممکن است بتواند چند کلمه به زبان بیاورد ؛ مامان، بابا، و “نه”چند کلمه رایج هستند.

اما بیشتر ارتباطات کودک یک ساله غیرکلامی است. آنها احتمالاً اکنون به اشیا اشاره می کنند، سرشان را تکان می دهند و از زبان بدن برای بیان احساساتشان استفاده می کنند.

اکنون زمان مناسبی برای معرفی زبان اشاره به کودکتان است، به خصوص برای کلمات اساسی مانند «متشکرم»، «بیشتر»، «لطفا»، «بله»، «نه» و غیره.

آموزش زودهنگام این علائم به کودک کمک می کند تا بهتر با شما ارتباط برقرار کند، به خصوص اگر کودک هنوز روی مهارت های ارتباط کلامی خود کار می کند. به علاوه، شما دو زبان را به آنها آموزش می دهید!

برنامه غذایی کودک یک ساله 

متخصصان مراقبت های بهداشتی موافق هستند که بخش قابل توجهی از رژیم غذایی کودک باید تا یک سالگی شیر مادر و شیر خشک باشد. در این مرحله، با موافقت پزشک اطفال کودک خود، می توانید از شیر گرفتن کودک خود فکر کنید.

اگر ترجیح می دهید به شیردهی ادامه دهید، عالی است. شیردهی می تواند تا دو سال اول زندگی کودک ادامه یابد. اما برخی از مادران تصمیم می‌گیرند که نوزادان خود را تا حدود یک سالگی از شیر بگیرند.

کودک از حدود ۶ ماهگی شروع به خوردن غذاهای جامد کرده و اکنون در یک سالگی، بدن او تقریباً آماده پردازش هر چیزی است. تنها نکته این است که دندان‌های کوچولوی شما هنوز در حال بیرون آمدن است، بنابراین شاید نتوانند غذاهای سفت‌تری بجوند.

همچنین بعد از اولین تولد فرزندتان شیر گاو را به رژیم غذایی او وارد کنید. ممکن است در ابتدا طعم آن را دوست نداشته باشند، اما صبور باشید و به خوراندن آن به کودکتان ادامه دهید، به زودی به آن عادت می کنند.

وقتی تصمیم به دادن شیر گاو به نوزادتان گرفتید، شیر کم چرب را حذف کنید و به جای آن شیر کامل ویتامین D را انتخاب کنید. کودک شما به چربی اضافی موجود در شیر ویتامین D نیاز دارد.

همانطور که گفته شد، به کودک خود بیش از حد شیر ندهید معده آنها پر می شود اما به غذای کامل نیاز دارند.

می خواهید که کودک کالری مورد نیاز خود را دریافت کند بنابراین  توصیه می کنیم فقط در وعده صبحانه، ناهار و شام به کودک خود شیر بدهید.

در این سن، کودک شما باید سه وعده غذایی در روز و حداقل دو میان وعده در روز بخورد. در طول روز به کودک خود آب بدهید و فعلا از آب میوه های شیرین خودداری کنید.

برای وعده های غذایی، کودک در حال حاضر تقریباً همان چیزی را می خورد که شما می خورید. با این حال، به یاد داشته باشید که برخی از غذاها و غذاهای سفت تر که خطر خفگی دارند ممکن است مناسب نباشند.

با خرد کردن غذا، به خصوص گوشت، به قطعات کوچکتر شروع کنید و اجازه دهید کودک از انگشتان خود  برای برداشتن غذا استفاده کند.

اجازه دهید کودکتان کنجکاوی کند. ببینید چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند. شاید به جای ارائه یک بشقاب پر از غذاهای مختلف به کودک ، فقط یک غذا در یک زمان ارائه دهید.

به عنوان مثال، ابتدا مقداری سبزیجات به آنها بدهید (چیزی که می دانید ممکن است در امتحان کردن آن مردد باشند). 

سپس گوشت را به همراه میوه بدهید. اکثر بچه های یک ساله با خوردن میوه مشکلی ندارند، بنابراین می توانید بهترین ها را برای آخر ذخیره کنید! به یاد داشته باشید، شما تصمیم می گیرید که کودکتان چه بخورد. آنها تصمیم می گیرند چقدر.

عادات خواب کودک یک ساله 

کودک یک ساله شما تقریباً ۱۳ تا ۱۴ ساعت در روز می خوابد. به احتمال زیاد، کودک حدود ده ساعت در شب و سپس ۳ یا ۴ ساعت دیگر در طول روز می خوابد. خواب روزانه معمولاً از طریق یک چرت نیمه صبح و یک چرت بعد از ظهر انجام می شود.

 کوچولوی شما ممکن است ۱۲ ساعت در شب با یک چرت دو ساعته در روز بخوابد.

برخی از کودکان یک ساله پسرفت خواب را تجربه می کنند، به این معنی که ممکن است قبلاً در طول شب خوب می خوابیدند اما اکنون مشکل دارند. این طبیعی است و اگرچه برای والدین سخت است، اما جای نگرانی ندارد.

پسرفت خواب زمانی رخ می دهد که الگوی خواب کودک به طور طبیعی تغییر کند یا زمانی که تغییراتی در مکان یا برنامه شما ایجاد شود.

اما اگر کودک یک ساله در طول شب مرتب از خواب بیدار می شود، یک برنامه روتین قبل از خواب ایجاد کنید و به کودک خود اجازه دهید زمانی که هنوز بیدار است در رختخواب دراز بکشد

واکسیناسیون کودک یک ساله 

هنگامی که برای معاینه نوزاد یک ساله خود به مطب دکتر می روید، برای یک دور واکسن ایمن سازی آماده باشید. با فرض اینکه کودک تمام واکسن های قبلی خود را زده، در ویزیت یک ساله دکتر چه چیزی تجویز خواهد کرد:

  • دور اول واکسن هپاتیت A
  • دور سوم واکسیناسیون هپاتیت B
  • دور چهارم واکسن HIB
  • دور چهارم واکسن PCV
  • واکسن سرخک، اوریون، سرخجه و واریسلا (MMRV)

ترجمه و تدوین: اقتصادآنلاین


خبرنگار: مهتاب لطفیان

[ad_2]

S